2016/11/16_-_bezpieczny_senior/2_-_glowne.JPG
Osoby starsze łatwo mogą stać się ofiarami naciągaczy i oszustów. Pomimo szeroko zakrojonych akcji edukacyjnych prowadzonych przez policję, nadal odnotowywane są przypadki oszustw „na wnuczka”, „urzędnika”, „kominiarza”, czy „policjanta”. Ofiarami takich przestępstw padają osoby samotne w wieku od 60 do 80 lat, w większości przypadków są to kobiety. Przestępstw tego rodzaju najczęściej dokonuje się w dni robocze, w godzinach pracy, bowiem w ten sposób przestępcy minimalizują obecność współlokatorów w mieszkaniu potencjalnej ofiary.

Liczba oszustw „na wnuczka” rośnie od 2006 roku. W 2013 roku doszło do 1264 tego rodzaju przestępstw – łączne straty wyniosły wówczas 11 mln zł. W pierwszym półroczu 2014 roku takich przypadków odnotowano 762 (straty to 6 mln zł).
W celu ograniczenia takich oszustw i uświadomienia o innych zagrożeniach, w środę 16 listopada br. w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Nowogardzie, zorganizowano spotkanie dla nowogardzkich seniorów z Uniwersytetu III Wieku z przedstawicielami policji. Z ramienia tej służby, w spotkaniu udział wzięli m.in.: komendant powiatowy policji insp. Krzysztof Targoński oraz komendant komisariatu w Nowogardzie podinsp. Małgorzata Figura. Wśród gości byli również: Robert Czapla - burmistrz Nowogardu, Aneta Wysoszyńska – dyrektor biblioteki, Monika Babirecka z Banku Pocztowego, Teresa Skibska z OPS Nowogard, Justyna Żurek z Credit Agricole, przedstawiciele starostwa - w tym Irena Henkelman - powiatowy rzecznik praw konsumenta oraz przedstawicielka Poczty Polskiej.
W trakcie spotkania, za pomocą prezentacji, Sebastian Źróbek z KP Nowogard, omówił metody działania oszustów. Seniorom zaprezentowano również filmy edukacyjne o tej tematyce.
Wiele czasu poświęcono również sztuczkom psychologicznym, jakie stosują niektórzy akwizytorzy oferujący sprzedaż przedmiotów codziennego użytku.
- Osoby starsze mają często problem z czytaniem wielostronicowych, pisanych drobnym „maczkiem” umów. Często jesteśmy nęceni ofertami, później zostajemy z kwitkami do opłacenia – przestrzegała zebranych I. Henkelman. – Niezależnie od wieku, musimy być osobami ostrożnymi. Warto wiedzieć, iż w przypadku zawarcia „niechcianej” umowy u nas w domu lub na odległość, mamy 14 dni na jej odstąpienie. Prawo to nie dotyczy zakupu w sklepie stacjonarnym.
W czasie dyskusji poruszono również sprawę zachowania ostrożności w udostępnianiu swoich danych osobowych firmom marketingowym. Te bowiem, mogą później je wykorzystywać np. w celu odsprzedaży innym podmiotom.
***
W czasie spotkania uczestnicy mogli zaopatrzyć się w specjalne ulotki Programu Policji Zachodniopomorskiej „Bezpieczny Senior”. W publikacji omówiono bezpieczne korzystanie z bankomatów i kart płatniczych: „(...) korzystając z bankomatu lub terminala stań tak by zasłonić kod PIN (dodatkowo zasłoń go ręką); przed włożeniem karty do bankomatu sprawdź, czy nie ma on nałożonej nakładki na klawiaturę lub w miejscu gdzie wkładamy kartę; nigdy nie zapisuj nr PIN na karcie płatniczej, nie korzystaj z bankomatów w zaciemnionych i wyludnionych miejscach; nie przeliczaj pieniędzy w demonstracyjny sposób; nie udostępniaj karty osobom trzecim; gdy zgubisz lub stracisz kartę natychmiast ją zastrzeż (...)” – informowała seniorów treść ulotki.
Opr. Marcin Ościłowski