Będę pracował za każde pieniądze. Przyszedłem pracować tu dla dobra Mieszkańców gminy Nowogard. Radni mogą mi zabrać pensję, mogą mi zabrać biurko, mogą mi zabrać długopis, ale nigdy nie zabiorą mi chęci pracy dla naszych mieszkańców. I nigdy nie spowodują, że przestanę pracować dla mieszkańców, a chyba o to chodziło radnym podejmując tę uchwałę.

Robert Czapla, Burmistrz Nowogardu

Kronika TVP3 Szczecin 25.02.2016

pensja burmistrzaW roku 2015, rada gminy w Wolanowie (Mazowieckie) przyjęła uchwałę obniżającą wynagrodzenie wójta; podobnie rzecz się miała w gminie Kowal (Mazowieckie). W lutym br. podobnie postąpili radni Rady Miejskiej w Nowogardzie wobec Burmistrza Nowogardu, któremu obniżono pensję do najniższej dopuszczalnej przez ustawę kwoty.

W przypadku dwóch pierwszych uchwał, wojewoda unieważnił je argumentując, że zmiana uposażenia powinna być odpowiednio uzasadniona. Rada musi wykazać, że jej decyzja nie jest oderwana od rzeczywistości, a żeby tego dowieść, powinna przytoczyć obiektywną i wyczerpującą argumentację. W przeciwnym razie obniżenie wynagrodzenia szefa gminy może zostać uznane za bezprawne. Jest to bowiem wówczas decyzja polityczna, nie mająca uzasadnienia faktycznego, na co prawo nie pozwala.

A jak to było w Nowogardzie?

Projekt uchwały obniżającej pensję burmistrzowi wraz z uzasadnieniem zreferował radny Andrzej Kania. Zabrał on głos w imieniu klubu radnych Wspólny Nowogard, który ten projekt złożył. Poniżej odniesiemy się merytorycznie i rzeczowo do przedstawionego uzasadnienia, tak abyście Szanowni Państwo mogli wyrobić sobie w tym temacie zdanie, czy uchwała jest polityczna, czy też nie. Tutaj bowiem możemy na poszczególne wnioski odpowiadać, bo na sesji, na której ta uchwała została podjęta, takiej możliwości nie było.

  1. Zamiast pracować na rzecz gminy, burmistrz zajmuje się narcystyczną promocją jednostki, ogłaszaniem sukcesów typu: odbiór grzejnika w świetlicy wiejskiej lub komina przy osiedlowym bloku. Pieniądze wydawane są na propagandowe pokazywanie wyimaginowanych sukcesów burmistrza.

Odpowiedź – Informowanie mieszkańców o działalności burmistrza, jako organu wykonawczego, należy do obowiązków, które wynikają z przepisów prawa. Informacje te na bieżąco prezentowane są na gminnej stronie internetowej www.nowogard.pl, na Facebooku gminy oraz w „Wiadomościach Samorządowych”. Na podstawie tych informacji możecie Państwo wyrobić sobie własną opinię, czy burmistrz pracuje dla swojej gminy i mieszkańców, czy też nie. Ponieważ każda inwestycja jest ważna, bo dotyczy ona konkretnej grupy mieszkańców naszej gminy, dlatego pojawia się o niej informacja. Jest to również forma rozliczenia się burmistrza z mieszkańcami, z wydawanych przez gminę pieniędzy publicznych.

  1. Deprecjonowanie Rady Miejskiej, skłócenie ze sobą Rady Miejskiej, personalne ataki na swoich przeciwników politycznych, przy wykorzystaniu gminnej strony i Wiadomości Samorządowych. Napuszczanie mieszkańców na radnych. Burmistrz przestał być partnerem Rady Miejskiej. Brak jakiejkolwiek współpracy z organem uchwałodawczym.

Odpowiedź – Jak etymologia słowa partnerstwo wskazuje – współpraca, wzajemne zaufanie, pomoc - „to do tanga trzeba dwojga”. Burmistrz Robert Czapla wielokrotnie występował z propozycją współpracy, wspólnych rozmów itp. do radnych. Jaka była odpowiedź radnych? A oto najlepszy przykład współpracy w rozumieniu Rady Miejskiej, czyli odrzucanie notoryczne wniosku burmistrza na zabezpieczenie w budżecie gminy środków m. in. na:

- budowę drogi dojazdowej do strefy ekonomicznej,

- zakup sterylizatora dla nowogardzkiego szpitala,

- remont dachu na Przedszkolu nr 3 przy ul. Poniatowskiego,

- rewitalizację terenów nad jeziorem,

- wykup za cenę sprzedaży posesji, która od lat straszyła w centrum miasta,

- budowę drogi i parkingu przy Przedszkolu nr 3,

- budowę parkingu przy Przedszkolu nr 4 przy ul. Kościuszki,

- projekt obywatelski dokumentacji ścieżki dookoła jeziora,

- dożynki gminne,

- galę Laura Cisowego,

- Majówkę,

- oświetlenie i konserwację oświetlenia ulicznego będącego własnością Enei,

- budowę punktu czerpania wody na cmentarzu komunalnym przy tzw. kwaterach sybirackich,

- wykonanie dokumentacji odnośnie przebudowy pomieszczeń w Bibliotece Miejskiej, w których ma być utworzona Izba Pamięci i Tradycji Ziemi Nowogardzkiej,

- pokrycie kosztów obsługi prawnej wdrożenia umowy PPP w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odbioru ścieków.

Wiele ww. uchwał radni ostatecznie przyjęli po tym, jak wśród mieszkańców zawrzało z powodu podejmowania takich, a nie innych decyzji. Nic dodać i nic ująć. 

  1. Zaangażowanie w pracę Burmistrza nie przełożyło się na wymierne korzyści rozwoju gminy Nowogard, a jedynie w codzienne jej administrowanie. Mamy obraz gminy bez inwestorów i miejsc pracy, w której bezrobocie zmniejsza się przez wyjazd mieszkańców poza granice gminy. Brak jasnej wizji rozwoju gminy.

Odpowiedź – O pozyskanych przez burmistrza środkach unijnych – w sumie od 2014 roku pozyskane zostało 5 970 662,68 zł - oraz wykonanych dzięki nim inwestycjach nie będziemy szeroko się rozpisywać, bo o tym wszystkim są Państwo informowani czy to na stronie nowogard.pl, Wiadomościach Samorządowych, a także w Rocznych Sprawozdaniach z działalności gminy. Również o wszystkich innych inwestycjach, których każdego roku realizowanych jest prawie 60. W efekcie przez ostatnie 5 lat miasto i wsie rozkwitły. Utworzenie strefy ekonomicznej jest szansą dla naszej gminy. Bezrobocie zmniejsza się – dziś wynosi 6,2% - będzie nadal się zmniejszać i nie ma znaczenia, czy mieszkańcy pracują w Nowogardzie czy w Goleniowie. Ważne, że mają pracę i nadal chcą tu mieszkać. To nie znaczy, że nie są podejmowane żadne starania, aby powstawały nowe zakłady pracy i nadal pozyskiwani są nowi inwestorzy. Kłamstwem jest więc mówienie, że burmistrz nie przyłożył się do rozwoju gminy, a oto najlepsze przykłady:

- obecnie na terenie gminy Nowogard działa 2.169 podmiotów gospodarczych - wg raportu gminnego Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) o przedsiębiorcach działających na terenie gminy. Wśród nich największą liczbę pracowników zatrudniają:

  1. Duńska firma HJORT KNUDSEN, która na terenie naszej gminy w 2015 roku, rozpoczęła produkcję mebli wypoczynkowych.

  2. Podobnie rzecz się ma w przypadku Regionalnego Zakładu Gospodarowania Odpadami w Słajsinie, który dał początkowo pracę 150 osobom, a obecnie prowadzi kolejną rekrutację pracowników;

  3. FIRMA USŁUGOWO HANDLOWA MAGDALENA KONIECZNY, która prowadzi Ośrodek „Familijny” w Dziwnówku i zatrudnia w większości ludzi z Nowogardu w liczbie koło 20 osób.

  4. Firma BONO FUR FARM Sp. z o. o., która na chwilę obecną, na stałe, zatrudnia z gminy Nowogard osób 158, a w sezonie dodatkowo 80;

  5. Gospodarstwo Rolne pod nazwą „VISONEX” - zatrudnia 150, a w chwili obecnej planuje zatrudnić dodatkowo kilkanaście osób w związku z rozszerzeniem działalności;

  1. Euzebiusz Adamski - przedsiębiorca (hodowca norek) – zatrudnia 50 osób, zaś w sezonie dodatkowo 70;

  2. Autoneum - przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją akcesorii samochodowych – zatrudnia 201 osób z tereny gminy Nowogard;

  3. Samodzielny Publiczny Szpital Rejonowy w Nowogardzie - zatrudnia ok 200 z terenu gminy Nowogard;

  1. Przedsiębiorstwo Państwowe GARDIA w Nowogardzie specjalizuje się w produkcji obuwia roboczego. Dziś firma oprócz więźniów zatrudnia również 53 osoby cywilne;

  1. Współpraca gminy Nowogard z Powiatowym Urzędem Pracy, dająca mieszkańcom możliwość, w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych, zatrudnienie w Urzędzie Miejskim.

Liczby nie kłamią. 

  1. Główną misją burmistrza stało się sprzątanie i zamiatanie ulic.

Odpowiedź – No cóż, jeśli radni ze Wspólnego Nowogardu chcą widzieć nasze miasto i wsie zawalone śmieciami, z zarośniętymi klombami, trawnikami, itp. no to na pewno nie doczekają się tego za kadencji obecnego burmistrza. Nie jest to zadanie najważniejsze dla rozwoju gminy, ale z całą pewnością porządek na podwórku świadczy o gospodarzu. Poza tym, to właśnie Burmistrz Robert Czapla podjął współpracę z Dyrektorem Zakładu Karnego, dzięki czemu możemy korzystać z pomocy więźniów. Dzięki współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy roboty wykonują osoby w ramach prac interwencyjnych, zaś dzięki wsparciu Ośrodka Pomocy Społecznej grupę tę uzupełniają osoby skierowane do prac społecznie-użytecznych. W sumie w ten sposób o porządek miasta dba obecnie około 30 osób. Mamy więc wysprzątane miasto i na bieżąco remontowane budynki gminne (szpital, szkoły, świetlice itp.). Nie dość, że praca wykonana, to jeszcze za niewielkie pieniądze. Czy te działania, ktoś normalny, może ocenić negatywnie? 

  1. Uchwały Rady Miejskiej wykonywane są opieszale.

Odpowiedź – Może jakiś przykład? Niestety nie podali. Ale wyjaśnijmy - są dwa rodzaje uchwał: uchwały podjęte przez Radę zgodne z prawem – i te burmistrz oraz podlegli mu pracownicy wykonują, bo taki mają obowiązek,; oraz uchwały niezgodne z prawem – i tych, ani burmistrz, ani żaden z urzędników nie będzie wykonywał, ponieważ to oni odpowiadają za skutki takich działań, a nie radni. Przykładem niezrealizowanej uchwały była m. in. ta, która dotyczyła programu współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi, którą Wojewoda uchylił. 

  1. Niejasne wydatkowanie środków budżetowych, burmistrz nie potrafi wyjaśnić zniknięcia pieniędzy na zakup sterylizatora.

Odpowiedź - Każdego roku przeprowadzane jest w naszej gminie szereg kontroli przez instytucje zewnętrzne do tego powołane i każda z nich potwierdza, że są prawidłowo wydawane środki publiczne. Wielokrotnie zaś skarbnik tłumaczył radnym sprawę pieniędzy przeznaczonych na sterylizator, jednak ci nie chcieli tych wyjaśnień przyjmować. I choć wyjaśnienia padły, to radni nadal uważają, że skarbnik gminy im niczego nie wyjaśnił. 

  1. Przeprowadzony przez burmistrza, samodzielnie bez żadnych konsultacji, a wręcz przy sprzeciwie radnych przetarg na wodę. W konsekwencji gmina ponosi straty finansowe i narażona jest na wielomilionowe straty. Burmistrz absolutnie nie widzi swojej winy obarczając w sposób groteskowy Radę Miejską za swoje niepowodzenia.

Odpowiedź - Przetarg na wodę i ścieki zakończony został długo przed wyborem radnych obecnej kadencji. Za przebieg procesu przetargowego odpowiadał zastępca burmistrza Damian Simiński z PSL, który na konferencji prasowej w dniu 17 lutego 2014 roku, poinformował zgromadzonych dziennikarzy, że zostały wysłane stronom postępowania powiadomienia o zakończeniu procesu przetargowego i wyborze najkorzystniejszej z ofert. O jakim więc sprzeciwie radnych jest tu mowa? Przecież większość Rady Miejskiej poprzedniej kadencji, gdy funkcjonowała większościowa koalicja SLD-PSL, wspierała działania burmistrza. A co do rzekomych strat, to już wypowiedziało się samo RIO: z budżetu jednostki samorządu terytorialnego nie zostały poniesione wydatki na zapłatę kar, odsetek lub innych zobowiązań wynikających z tytułu braku realizacji postanowień zawartych kontraktów. Mamy więc w tym miejscu z kolejną nieprawdą, którą posługują się radni. 

  1. Wg Wspólnego Nowogardu obniżenie burmistrzowi wynagrodzenia o 50%, czyli do najniższego dopuszczalnego prawem, jest adekwatne do kondycji zarządzanej gminy.

Odpowiedź – A jakaż to jest kondycja Gminy? Od 3 lat systematycznie jest ona oddłużana. Kolejny rok budżetowy kończy się nadwyżką budżetową. Inwestycje są realizowane. Opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie budżetu i jego wykonania – pozytywne.

Jak się spojrzy na całość, to trudno jest udowodnić tezę stawianą przez radnych, że w Gminie źle się dzieje. Raczej chyba nie w naszej...może nowogardzkim radnym chodziło o najbogatszą gminę Rewal, która ma największe zadłużenie (m. in. w parabankach)? 

Powyższe zarzuty jak i odpowiedzi jasno wskazują, że uchwała miała charakter polityczny, a w uzasadnieniu zabrakło merytoryki i rzeczowości, która powinna być podstawą przyjętej uchwały.

Czy burmistrz Robert Czapla przestanie być, z powodu obniżenia pensji o 50%, aktywny jak dotychczas? Raczej będzie jeszcze bardziej aktywny, bo przeciwności dodatkowo go motywują do jeszcze większej pracy na rzecz lokalnej społeczności. O czym sam w TVP3 Szczecin powiedział. 

A jak wygląda wynagrodzenie burmistrzów/wójtów w naszej okolicy?

 

Ciekawostka z naszego podwórka

W obecnej chwili burmistrz za godzinę pracy otrzymuje 30 zł/brutto, czyli około 20 zł na rękę.

A ile za godzinę pracy społecznej otrzymują radni?

Za około 10 godzin pracy w miesiącu na rzecz Gminy (sesja Rady Miejskiej i posiedzenia komisji) radni otrzymują 700 zł, przewodniczący komisji 900 zł, Przewodniczący Rady Miejskiej 1500 zł, zaś jego zastępcy po 900 zł. Łatwo więc policzyć, że radni za godzinę swej „pracy” na rzecz Gminy dostają od 70 do 150 zł na rękę. Przy czym jaka jest odpowiedzialność burmistrza za podejmowane decyzje, a jaka radnych? Burmistrz za każdą „zagubioną” złotówkę może mieć zarzut prokuratorski, a radny za buble uchwałowe nie poniesie żadnych prawnych konsekwencji.

W obecnej sytuacji więcej od burmistrza zarabiają: zastępca burmistrza, sekretarz gminy, skarbnik, kierownicy wydziałów oraz dyrektorzy jednostek organizacyjnych. Jest to ewenement na skalę krajową.

Działania obecnej Rady Miejskiej oceńcie Państwo sami.

Opr. Piotr Suchy