arkusz2W dniu 14 sierpnia br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na zaprojektowanie i budowę 3 odcinków drogi ekspresowej S6 w województwie zachodniopomorskim – od węzła Goleniów Północ do początku obwodnicy Nowogardu omijając od Południa Olchowo, dalej od końca obwodnicy Nowogardu do końca obwodnicy m. Płoty. Wykonawcę poznamy w pierwszej połowie przyszłego roku. Zapytany, przy okazji podanej do wiadomości publicznej informacji o rozpoczęciu tych prac, Mateusz Grzeszczuk specjalista ds. Komunikacji Społecznej GDDKiA, o węzeł umożliwiający wjazd na drogę S6 pojazdów od strony Dobrej i Stargardu powiedział: że „nie są planowane żadne połączenia z drogą wojewódzką nr 106 w kierunku na Stargard Szczeciński. Na etapie Studium Techniczno - Ekonomicznego przedstawiono na mapach możliwe przebudowy lokalnego układu komunikacyjnego w kontekście przyszłościowego, kompleksowego dostosowania układu dróg innych kategorii do projektowanej drogi S6. Chodziło o to, aby układ drogi S6 nie wykluczał realizacji możliwych zamierzeń innych zarządców dróg. Należy podkreślić, iż wydana w 2010 roku decyzja środowiskowa dla drogi S6 oraz opracowywana w dalszym etapie koncepcja programowa nie obejmowała ewentualnego przebiegu wschodniej obwodnicy Nowogardu w ciągu dróg wojewódzkich”.

mapa gol nowDroga krajowa nr 6 to główna arteria komunikacyjną Pomorza, łącząca dwa największe miasta północnej Polski Szczecin i Gdańsk. Jednojezdniowa trasa ta jest szczególnie obciążona w okresie wakacyjnym. Powstanie nowej dwujezdniowej drogi ekspresowej S6 od Goleniowa do Koszalina, pozwoli na skrócenie czasu przejazdu o co najmniej 40 minut, poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego i zwiększy komfort podróżowania zarówno przez Pomorze, jak i poszczególne miejscowości takie jak np. Płoty, w których w wakacyjne weekendy tworzyły się kilkukilometrowe korki.

Mapa zachodniopomorskie przetargi 08.2014Odcinek drogi ekspresowej S6 pomiędzy Goleniowem, a Koszalinem i Sianowem wraz z obwodnicą tych miast został podzielony łącznie na 7 odcinków realizacyjnych. Inwestycja ta o łącznej długości prawie 140 kilometrów znalazła się w przyjętej 5 sierpnia tego roku przez Radę Ministrów nowelizacji załącznika nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.
Nowa droga ekspresowa S6 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, na trasie powstaną między innymi węzły drogowe, miejsca obsługi podróżnych, przejścia dla zwierząt. Droga S6 będzie omijała miejscowości, tym samym wyprowadzając poza obszary zabudowane ruch tranzytowy. Przebieg drogi ekspresowej będzie się różnił od obecnego przebiegu DK nr 6.
Na pewnych odcinkach obecna jezdnia DK nr 6 zostanie wykorzystana (po przebudowie) jako jedna jezdnia nowej S6. Na czas budowy nowej drogi, w tych miejscach, gdzie droga DK6 będzie stanowiła jeden z pasów nowej drogi ekspresowej S6, zostanie wybudowana droga wspomagająca o szerokości 7 metrów, tak aby zachować ciągłość istniejącej DK nr 6.

 Czas realizacji projektów w formule zaprojektuj i buduj będzie wynosił od 34 do 37 miesięcy (w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie decyzji ZRID). Z czasu realizacji prac budowlanych wyłączane będą okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca). Planowany rok zakończenia prac to 2018.

S6 Goleniów - Koszalin
Podstawowe parametry techniczne
klasa techniczna "S" – ekspresowa,
- prędkość projektowa - 100 km/h
- prędkość miarodajna - 110 km/h
- obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
- ilość pasów ruchu - 2 x 2
- szerokość jezdni - 2 x 7,0 m
- szerokość pasa awaryjnego - 2,5 m
- szerokość poboczy gruntowych - 2 x 0,75 m
- szerokość pasa dzielącego - 4,0 m (plus dwie opaski o szerokości po 0,5 m każda)
- obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej - klasa obciążenia A
 
Zakres inwestycji
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, estakady, przejścia dla zwierząt, przepusty nad ciekami), dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego, miejsc obsługi podróżnych, systemu odwodnienia, przebudowa dróg publicznych, sieci elektroenergetycznych, sieci wodociągowych oraz budowa infrastruktury służącej ochronie środowiska (przejścia dla zwierząt, przepusty, ekrany akustyczne, siatki wygradzające, urządzenia podczyszczające wody opadowe).

Wizualizacja odcinka S6 Goleniów - Nowogard

opr. Piotr Suchy

zdjęcia oraz informacje pochodzą ze strony http://www.gddkia.gov.pl/