Wywiad z Adamem Czernkiewiczem kierownikiem wydziału IiR Urzędu Miejskiego.strefa i droga

Blisko 3-letnie starania Gminy Nowogard o utworzenie na naszym terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zostały zakończone sukcesem. Strefa na terenie gminy Nowogard została oficjalnie utworzona rozporządzeniem Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 2 października 2013 roku. Sam proces utworzenia strefy był długi i wymagał dużych nakładów pracy. Oczywiście, jest to praca obliczona na lata, trzeba jasno przyznać, że w przypadku wielu stref ekonomicznych, od decyzji o jej utworzeniu do wprowadzenia pierwszego inwestora mija średnio 3 lata. Jest to spowodowane regulacjami w prawie krajowym, które w znacznym stopniu wydłużają proces inwestycyjny w kraju. Dlatego postanowiłam porozmawiać z kierownikiem wydziału Inwestycji i Remontów Adamem Czernkiewiczem o początkach powstawania Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz procedurach techniczno – budowlanych jakie gmina musiała dotychczas pokonać.

Anna Narkiewicz: Dlaczego budowa drogi dojazdowej do nowogardzkiej strefy ekonomicznej jest taka ważna?

A.CZ: Obecnie tereny przeznaczone pod zakłady produkcyjne, to w większości nieużytki rolne. Aby zmienić ten obraz i jednocześnie dać jasny sygnał dla potencjalnych inwestorów, jeszcze przed oficjalnym włączeniem Nowogardu do Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej burmistrz postanowił zlecić sporządzenie projektu drogi dojazdowej do obszarów przeznaczonych pod zabudowę przemysłową. W sierpniu 2013 r. została zawarta umowa z projektantem, który przystąpił do pierwszych prac koncepcyjnych oraz analizy terenu objętego zakresem opracowania. Projekt drogi do strefy, a w konsekwencji również jej budowa mają fundamentalne znaczenie dla powstania zakładów do których trzeba będzie przecież dojechać. Również już na etapie projektu zakładu czy też fabryki należy wykazać jak będzie wyglądał dojazd, a także zaprojektować trasy przebiegu poszczególnych mediów, takich jak energia, gaz, woda czy kanalizacja. W przyjętych rozwiązaniach projektowych budowy drogi przewidziano ułożenie sieci kanalizacji deszczowej, a także pozostawiono szeroki pas techniczny, w którym będzie można układać niezbędne sieci zewnętrzne (gaz, energia, woda, kanalizacja). Wzdłuż całej drogi przebiegać będzie chodnik, a na jej końcu usytuowany będzie plac manewrowy, po to by wjeżdżające od strony węzła w Wojcieszynie samochody, także długie – ciężarowe, mogły swobodnie zawracać , a nie kierować się w stronę Osiedla Gen. Bema.

AN: Dlaczego proces uzyskiwania pozwolenia na budowę jest taki długi?

A.CZ:Pozwolenie na budowę wydawane jest przez Starostwo Powiatowe w Goleniowie. Aby je uzyskać należy złożyć kompletną dokumentację projektową, przedstawić niezbędne uzgodnienia tej dokumentacji oraz wykazać się prawem do dysponowania terenem, na którym będziemy budowali. Wcześniej należy oprócz samego projektu rozwiązać również występujące problemy techniczne. Ponieważ najbliższa sieć kanalizacji deszczowej znajduje się w okolicy fabryki Autoneum (dawny Rieter), jako miejsce gromadzenia wody opadowej zaprojektowaliśmy zbiornik chłonno-odparowujący, który umiejscowimy niedaleko podobnego zbiornika zbierającego wody z obwodnicy. Pojemność tego zbiornika dobrano w taki sposób aby oprócz wody z projektowanej drogi mógł on również przyjąć wodę z kanalizacji deszczowej wyprowadzanej od uruchamianych w przyszłości zakładów. Ponieważ zarówno zbiornik na wody opadowe jak też miejsce do zawracania samochodów ciężarowych nie były przewidziane w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego zaszła konieczność dokonania podziałów geodezyjnych sąsiadujących z planowaną drogą nieruchomości i realizację całego zadania w trybie tzw. „specustawy” drogowej. To bardzo długa i żmudna procedura wymagająca wielu różnorakich uzgodnień. W międzyczasie należało jeszcze zaktualizować mapy geodezyjne, gdyż Agencja Nieruchomości Rolnych będąca właścicielem przyległych do planowanej drogi terenów zleciła sporządzenie podziałów swych działek przygotowując je do sprzedaży dla potencjalnych inwestorów.

W chwili obecnej można stwierdzić, że wykonane w oparciu o dość szczegółowe badania geologiczne projekty techniczne są już opracowane. W przygotowaniu są jeszcze podziały nieruchomości pod zbiornik, a przede wszystkim toczy się postępowanie środowiskowe, ponieważ droga ze względu na swoją długość może potencjalnie oddziaływać na środowisko, w efekcie czego Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie nakazała sporządzenie analizy fauny i flory na terenie objętym zakresem inwestycji. Jednocześnie w sposób równoległy trwają uzgodnienia branżowe m.in.: z zakładem gazowniczym, którego sieć przebiega w obrębie planowanego zjazdu na projektowaną drogę.

AN: Na kiedy planowany jest termin uzyskania kompletnej dokumentacji projektowej?

A.CZ: Zgodnie z zawartą umową termin wykonania dokumentacji projektowej wraz ze złożeniem jej w Starostwie Powiatowym w Goleniowie i uzyskaniem decyzji o zgodzie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) upływa w dniu 20.12.2014 r. W tym miejscu należy wspomnieć, że sama procedura podziałowa działek wchodzących w zakres opracowania trwa ok. 3 miesięcy, a samo zaś Starostwo Powiatowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami, ma 90 dni na wydanie decyzji ZRID. Mamy nadzieję, że wydaje je od ręki, bez zbędnej zwłoki.

AN: Jaki jest koszt dokumentacji projektowej?

A.CZ: Zgodnie z umową całkowity koszt dokumentacji projektowej wynosi 36.777,00 zł.

A.N.: Dziękuję bardzo za udzielenie wywiadu

Wywiad przeprowadziła Anna Narkiewicz

Jak widzimy, sama obecność strefy na naszym terenie to nie wszystko. Trzeba do niej podciągnąć media, wybudować drogę dojazdową, ściągnąć inwestorów. Te prace burmistrz wykonuje jednocześnie, aby nie tracić cennego czasu i jak najszybciej umożliwić start pierwszym fabrykom. Po drodze jest szereg procedur biurokratycznych, które nasza gmina niestety musi przejść. Dobrze, że władze gminy podjęły decyzję o projektowaniu drogi niejako „w ciemno”, jeszcze nie mając pewności, że strefę otrzymamy. Czasami trzeba po prostu zaryzykować. Dziś z perspektywy czasu, możemy powiedzieć, że opłacało się. Dzięki temu jesteśmy o 1 rok do przodu z projektowaniem i budową drogi.

O dalszych pracach na strefie ekonomicznej będziemy Państwa na bieżąco informować.

2014/08/14_strefa_wywiad

Opr. Piotr Suchy