Szanowni Mieszkańcy, Drodzy Nauczyciele i Pracownicy Oświaty:

W związku z zamieszczeniem w mediach nieprawdziwych informacji, odnośnie sytuacji finansowej w nowogardzkiej oświacie, jako skarbnik gminy Nowogard, jestem zobowiązany poinformować wszystkich zainteresowanych o stanie faktycznym. Uprzejmie informuję, iż znaczący wpływ na zwiększenie wydatków oświatowych w gminie Nowogard miały dwie reformy: oświatowa i emerytalna.

W gminie Nowogard w ramach reformy oświatowej Rada Miejska, w drodze uchwały zadecydowała, iż dwa gimnazja zostaną włączone w struktury istniejących szkół podstawowych, zaś jedno naturalnie wygaśnie. To oznacza, że dotychczasowi dyrektorzy gimnazjów stali się zastępcami dyrektorów w szkołach podstawowych, zaś nauczyciele gimnazjalni stali się automatycznie nauczycielami szkół podstawowych. Doszły klasy 7, zwiększyła się o 166 godzin tygodniowa liczba zajęć lekcyjnych, ponadto założono, iż żaden nauczyciel nie straci pracy, a to oznaczało jedno – wzrost kosztów w oświacie.

Reforma emerytalna, która weszła w życie z dniem 1 października 2017 roku spowodowała, że na emeryturę zdecydowało się pójść aż 14 nauczycieli, w związku z tym gmina zobowiązana jest wypłacić nauczycielom odprawy emerytalne w wysokości 6-miesięcznego wynagrodzenia oraz w niektórych przypadkach dodatkowo nagrody jubileuszowe i inne obciążenia wobec ZUS i US, co łącznie stanowi kwotę 572.576 zł.

Ponadto 10 nauczycieli, zgodnie z Kartą Nauczyciela, wzięło urlopy dla poratowania zdrowia, a to oznacza, że dyrektor szkoły musi na ich miejsce zatrudnić nauczyciela na tzw. zastępstwo. W sumie koszt na jednego urlopowanego nauczyciela wraz z ustanowionym zastępstwem (zwiększenie pensum nauczyciela o godziny ponad wymiar czasu), wynosi po stronie gminy blisko 130.000 zł rocznie, a więc przy 10 osobach mówimy już o wydatku rocznym blisko 1.300.000 zł. W związku z powyższym, do końca 2017 roku, należy zabezpieczyć z tytułu urlopów na ratowanie zdrowia 435.000 zł.

W tym miejscu pragnę zaznaczyć, iż nauczyciele, jak każdy z nas, ma prawo zachorować. Tym bardziej, wykonując tak ciężką pracę, jaką jest kształcenie dzieci. Każda więc nieobecność chorego nauczyciela w szkole, to automatyczny wzrost godzin nadliczbowych nauczyciela zastępującego, a co za tym idzie, wyższe koszty z budżetu gminy na wynagrodzenia oraz obciążenia ZUS i US .

Jednak to nie koniec wzrostu wydatków oświatowych. W trakcie 2017 roku dokonano ustawowej waloryzacji płac nauczycieli o 1,3% od stycznia br., co na dzisiaj stanowi 164.437 zł oraz wyrównania płacy minimalnej o 3% podwyżki płac obsługi i administracji, co daje łącznie kwotę 208.479 zł .

Na wzrost wydatków oświatowych mają wpływ również: wprowadzone w trakcie roku zmiany arkuszy organizacyjnych szkół np. z tytułu godzin nauczania indywidualnego oraz zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, przystosowanie placówek do reformy, dokształcanie i doskonalenie kadr, zwiększenie odpisu na ZFŚS oraz naliczenie dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla osób odchodzących na emeryturę, co stanowi kwotę blisko 129.311 zł.

W miesiącu styczniu 2017 r., uchwalając budżet, zabezpieczono wszystkie niezbędne wydatki, związane z prawidłowym funkcjonowaniem placówek oświatowych. Jednak reforma oświaty, wprowadzona od 1 września br., powiązana z reformą emerytalną oraz dodatkowe wydatki, których nie można było przewidzieć na etapie uchwalania budżetu, spowodowały znaczny wzrost wydatków oświatowych.

Subwencja oświatowa na 2017 rok, wypłacana jest gminie na podstawie danych statystycznych liczby etatów nauczycieli z 2015 roku i liczby uczniów z 2016 roku, a to oznacza, że najpierw musimy wydać nasze gminne pieniądze, a dopiero później otrzymamy pieniądze z budżetu państwa, w formie wspomnianej przez ze mnie subwencji oświatowej.

Rok szkolny 2016/2017 zakończył się z dniem 31 sierpnia, a wraz z nim prace związane z reformą oświatową, w tym nowe arkusze organizacyjne placówek oświatowych i związane z tym wyliczenie realnych kosztów, które poniesie gmina. Dzisiaj wiemy reforma oświatowa i emerytalna, które weszły w życie w miesiącach wrzesień-październik br., będą kosztowały gminę dodatkowo ponad 1,5 mln zł.

W dniu 25.10.2017 r., na sesji Rady Miejskiej, przedłożony został projekt uchwały, w którym wnioskowano o kwotę blisko 700.000 zł, jako częściowe pokrycie zobowiązań wobec nauczycieli i pracowników oświaty . Pragnę zauważyć, że to zaledwie 45% tego, co tak naprawdę potrzebujemy do końca roku budżetowego. W projekcie uchwały, jako źródła sfinansowania wydatków oświatowych, wskazano część wydatków bieżących oraz inwestycji, które w opinii kierowników wydziałów merytorycznych, nie mają szans na realizację w tym roku budżetowym. Rada Miejska podjęła uchwałę, zabezpieczając kwotę 244.180 zł, co stanowi 17 % potrzeb oświatowych.

Wobec powyższego, jestem przekonany, iż najbliższa sesja Rady Miejskiej pozwoli zabezpieczyć pozostałe, jakże niezbędne środki finansowe na funkcjonowania nowogardzkiej oświaty.

Nowogard, dnia 30 października 2017 roku                       Skarbnik gminy Nowogard

                                                                                                  Marcin Marchewka

 ***

Poniżej, możecie Państwo obejrzeć wypowiedź burmistrza, skarbnika oraz radnych w sprawie zabezpieczenia w budżecie pieniędzy na pensje dla nauczycieli i pracowników oświaty z ostatniej sesji Rady Miejskiej (25 października br.). (ps)

Wypowiedzi burmistrza oraz skarbnika odnośnie projektu uchwały

Zmiany w projekcie uchwały, których dokonali radni